کد خبر: ۴۲۸۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۵

راهنمای پرونده‌های دونالد ترامپ | آیا ترامپ می‌تواند در انتخابات شرکت کند یا از حضور در آن محروم می‌شود؟

این ایده که یک رئیس جمهور سابق آمریکا یا یک نامزد ریاست جمهوری از یک حزب بزرگ با خطرات قانونی جدی روبرو خواهد شد، تا همین چندی پیش تقریبا غیرقابل تصور بود. اما دادگاه‌های ترامپ این قاعده را نقض کرده و یک وضعیت بی سابقه رقم زده است. این گزارش همه پرونده های دونالد ترامپ در دادگاه را به طور خلاصه شرح داده است.

این ایده که یک رئیس جمهور سابق آمریکا یا یک نامزد ریاست جمهوری از یک حزب بزرگ با خطرات قانونی جدی روبرو خواهد شد، تا همین چندی پیش تقریبا غیرقابل تصور بود. اما دادگاه‌های ترامپ این قاعده را نقض کرده و یک وضعیت بی سابقه رقم زده است. این گزارش همه پرونده های دونالد ترامپ در دادگاه را به طور خلاصه شرح داده است.
حتی با مقیاس‌های ترامپ هم هفته گذشته، هفته سختی برای او بوده است. در هفت روز گذشته وکلای ترامپ به طور همزمان در دادگاه‌های مختلف حاضر شده اند تا از موکل خود دفاع کنند.
در مجموع، ترامپ با ۹۱ پرونده در دو دادگاه ایالتی و دو ناحیه فدرال مختلف مواجه است که هر کدام به طور بالقوه می‌تواند منجر به محکومیت زندان شود. او قبلاً یک دادگاه مدنی را در نیویورک باخته که می‌تواند امپراتوری تجاری او را مختل کند. همزمان او نامزد اصلی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری امسال است.
در اینجا سعی کردیم خلاصه‌ای از پرونده‌های حقوقی عمده علیه ترامپ و انتظارات در مورد نحوه برگزاری دادگاه‌ها را بیان کنید. این خبر به طور مرتب با ادامه رسیدگی به پرونده‌ها به روز می‌شود.

دادگاه ایالت نیویورک: پرونده کلاهبرداری و تقلب

پاییز سال ۲۰۲۲، لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، شکایتی علیه ترامپ، پسران بزرگسالش و دستیار سابقش آلن وایسلبرگ تنظیم کرد و ادعا کرد که یک طرح چند ساله وجود داشته که در آن ترامپ گزارش‌های جعلی از ارزش دارایی‌های خود را به منظور کاهش ارزش املاکش ارائه کرده است.

قاضی آرتور انگورون در ۱۶ فوریه حکم داد که ترامپ باید جریمه ۳۵۵ میلیون دلاری بعلاوه بهره بپردازد و نیز سه سال از معامله در ایالت نیویورک محروم خواهد شد. ضمانت مالی ابتدا ۳۵۵ میلیون دلار بود، اما با احتساب بهره، دست‌کم روزانه ۱۱۲ هزار دلار به آن اضافه شد و به ۴۶۴ میلیون دلار رسید.

دادستان کل نیویورک گفته بود اگر آقای ترامپ این ضمانت مالی را پرداخت نکند، دارایی‌هایش را توقیف و حساب‌های بانکی‌اش را مسدود می‌کند.

این اتهام چقدر جدی است؟

کلاهبرداری کلاهبرداری است، و در این مورد، مجموع کلاهبرداری به صد‌ها میلیون می‌رسد -، اما در مقایسه با برخی از موارد حقوقی دیگر که ترامپ در آن درگیر است، این یک پرونده شوخی است. این پرونده مدنی بود نه کیفری. به نظر می‌رسد اندازه جریمه بزرگ‌تر از آن است که ترامپ بتواند به راحتی بپردازد، و او همچنین با محرومیت سه ساله از فعالیت شرکت مواجه است.

چه اتفاقی جدیدی افتاده است؟

ترامپ به این پرونده اعتراض کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد دونالد ترامپ اقدام به ثبت وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری کرده و از توقیف دارایی‌اش توسط مقام‌های ایالتی که امپراتوری تجاری او را با مشکل مواجه می‌کرد، جلوگیری کرده است.

دادگاه منهتن: پرونده افترا و تجاوز جنسی

ترامپ در پرونده دادگاه منهتن متهم به تجاوز به یک نویسنده حوزه مد و لباس به نان جین کارول است که گفته ترامپ در دهه ۱۹۹۰ در رختکن یک فروشگاه بزرگ به او تجاوز جنسی کرده است. زمانی که ترامپ این ادعا را انکار کرد، کارول از او به خاطر افترا هم شکایت کرد.

در ماه می‌سال ۲۰۲۳، هیئت منصفه به این نتیجه رسید که ترامپ به کارول تجاوز جنسی کرده و او را بدنام کرده است و بنابراین ترامپ به پرداخت ۵ میلیون دلار غرامت محکوم شد. دومین پرونده مربوط به افترا در ژانویه ۲۰۲۴ برگزار شد و ترامپ به پرداخت ۸۳.۳ میلیون دلار دیگر به اتهام افترا هم محکوم شد.

این پرونده چقدر جدی بود؟

اگرچه این پرونده‌ها مستقیماً به مسائل اساسی حاکمیت قانون و حکومت‌داری دموکراتیک مرتبط نبودند، اما موضوعی جدی بود و اظهارات صریح یک قاضی فدرال مبنی بر تجاوز به کارول توسط ترامپ به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

ترامپ برای هر دو پرونده درخواست تجدیدنظر داده و برای ۸۳.۳ میلیون دلار، در ماه مارس وثیقه پرداخت کرده است. در طول دادگاه دوم، او به توهین به کارول ادامه داد، که ممکن است شکایت‌های دیگری برای افترا در پی داشته باشد.

دادگاه منهتن: پرونده حق السکوت

در مارس ۲۰۲۳، آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن، اولین دادستانی بود که اتهامات جنایتکارانه‌ای را علیه ترامپ مطرح کرد، و رئیس جمهور سابق را به پرداخت حق السکوت به زنانی که می‌گفتند با ترامپ رابطه جنسی داشته اند، متهم کرد.

۲۵ مارس، قاضی خوان مرکان از به تاخیر انداختن بیشتر تاریخ شروع محاکمه که برای ۱۵ آوریل تعیین شده بود، خودداری کرد. دادگاه منهتن برای رسیدگی به پرونده حق السکوت، هفته گذشته آغاز شد.

چه اتفاقی جدیدی افتاده است؟
روز دوشنبه هفته گذشته لحظه تاریخی برای کتاب‌های درسی تاریخ آمریکا رقم خورد. دادستان‌ها برای اولین بار یک پرونده جنایی علیه یک رئیس جمهور سابق آمریکا به هیئت منصفه ارائه کردند. در بیانیه‌های آغازین، دادستان‌ها به اعضای هیئت منصفه گفتند که حق السکوتی به یک بازیگر فیلم‌های پورن داده شده که "نشان دهنده فساد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶" است، در حالی که وکلای ترامپ استدلال می‌کنند که این پرونده بی پایه است.

روز سه شنبه ترامپ به دادگاه بازگشت. دادستان‌ها ابتدا از قاضی خواستند که ترامپ را به خاطر پست هایش در شبکه‌های اجتماعی که به گفته آن‌ها نقض کننده قاعده «دستور گگ» یا دستوری است که او را از حمله به شاهدان، اعضای هیئت منصفه و سایر افراد درگیر منع می‌کند»، مورد شماتت قرار دهد. قاضی فوراً در مورد این درخواست تصمیم نگرفت.

دیوید پکر دوست قدیمی ترامپ و ناشر مجله نشنال انکویرر که به عنوان نخستین شاهد پرونده ترامپـ، درباره پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی روز دوشنبه حاضر شده بود، بقیه شهادت خود را داد و گفت که یک طرح به منظور کمک به ترامپ برای پیروز شدن در انتخابات سال ۲۰۱۶ را اجرا کرده است.

روز چهارشنبه روند محاکمه برنامه ریزی نشده بود، بنابراین ترامپ از برج پنت هاوس همنام خود به دادگاه منهتن نرفت. اما او یک پست را در ساعت ۲ بامداد در شبکه اجتماعی Truth Social، پلتفرم رسانه اجتماعی خود، منتشر کرد و از قاضی انتقاد کرد و این انتقاد را بعداً در مصاحبه با فاکس نیوز هم تکرار کرد.

روز پنجشنبه پرونده پرداخت «حق‌السکوت» توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به استورمی دنیلز، ستاره پورن از سر گرفته شد. اما دادگاه را با اعتراض به پست‌های ترامپ در شبکه‌های اجتماعی و نظراتی که در اوایل صبح آن روز در یکی از کمپین‌های انتخاباتی در شهر انجام داده بود آغاز کردند و گفتند ترامپ مجددا، «دستور گگ» را نقض کرده است.
خوان مرکان، قاضی دادگاه عالی ایالت نیویورک، هنوز درباره این موضوع تصمیمی نگرفته است. پکر در دادگاه پنجشنبه شهادت را از سر گرفت. بوریس اپشتین، دستیار قدیمی ترامپ هم که یک روز پیش از آن در میان ۱۸ متهم پرونده آریزونا بود، در دادگاه حضور داشت.

روز جمعه دادگاه مربوط به حق السکوت به بازیگر پورن ادامه یافت و پکر شهادت خود را به پایان رساند و وکلای ترامپ به دنبال بی اعتبار کردن او بودند. دو شاهد دیگر، به نام‌های رونا گراف، دستیار اجرایی قدیمی ترامپ و گری فارو، بانکدار نزدیک به مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ هم در این جلسه دادگاه حاضر شدند. اپستین دوباره در دادگاه نشسته بود.

حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

انتظار نمی‌رود که پرونده حق السکوت نیویورک تا روز سه‌شنبه این هفته از سر گرفته شود، زیرا روز دوشنبه در آمریکا تعطیل است. انتظار می‌رود که دادگاه با حضور شاهدان روز پنج‌شنبه و جمعه ادامه یابد.

وزارت دادگستری: اسناد مارالاگو

جک اسمیت، یک مشاور ویژه در وزارت دادگستری ایالات متحده، ترامپ را به ۳۷ جرم در ارتباط با برداشتن اسناد از کاخ سفید بعد از پایان دوران ریاست جمهوری متهم کرده است. این اتهامات شامل نگهداری عمدی اطلاعات امنیت ملی، ممانعت از اجرای عدالت، کتمان اسناد و اظهارات نادرست است. جعبه‌های از اسناد محرمانه در ویلای ترامپ در مارلاگو پیدا شده و بخشی از آن‌ها را ترامپ پس داده، اما این کیفرخواست می‌گوید او از بازگرداندن اسناد به دولت با وجود درخواست‌های مکرر امتناع کرده است.

اسمیت ژوئن ۲۰۲۳ اتهامات را علیه ترامپ مطرح کرد. تاریخ محاکمه هنوز تعیین نشده است. اسمیت اخیراً پیشنهاد محاکمه‌ای در ماه جولای داده، اما در ماه مارس، قاضی آیلین کانن در مورد امکان پذیر بودن آن تردید داشت. اسمیت با ضرب‌الاجلی تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ مواجه است که در آن زمان ترامپ یا هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگری احتمالاً پرونده را تعطیل می‌کنند
اتهام چقدر جدی است؟

این اتهام‌ها بسیار جدی هستند. حفاظت از اسرار کشور یکی از بزرگترین مسئولیت‌های هر مقام دولتی است، و ترامپ نه تنها این اسناد را در معرض خطر قرار داده، بلکه (به ظاهر) از اجرای احضاریه امتناع کرده و سعی کرده اسناد را مخفی کند و درباره آن‌ها دروغ گفته است.

حکم مجرمیت چه خواهد بود؟

برخی از مفسران حقوقی حکم "خرابکاری" را در این پرونده برای ترامپ مطرح کرده اند.

دادگاه فولتون: پرونده اخلال انتخاباتی

در فولتون، جورجیا، فانی ویلیس، دادستان منطقه، پرونده‌ای را علیه ترامپ و ۱۸ نفر دیگر، به اتهام توطئه‌ای با هدف اخلال در انتخابات ۲۰۲۰ باز کرده است.
ویلیس این کیفرخواست را در آگوست ۲۰۲۳ داده است. تعد متهمان رسیدگی و پیگیری پرونده را دشوار کرده است. ۱۶ نفر از ۱۸ نفر توسط هیئت منصفه به توطئه، تقلب و جعل متهم شده اند. دادستان کل ایالت هنوز اتهامات دو متهم باقی مانده را تایید نکرده است. کیفرخواست نشان می‌دهد که دو نفر باقیمانده، رودی جولیانی و مارک میدوز هستند، اما اتهامات آن‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

حکم مجرمیت چه خواهد بود؟

نظرات کارشناسان متفاوت است. این یک پرونده بزرگ برای یک دادستان محلی است. دادستان شواهد محکمی دارد - مانند تماسی که در آن ترامپ از براد رافنسپرگر، وزیر امور خارجه جورجیا خواسته تا حدود ۱۱۰۰۰ رای به دست بیاورد. اما انتخاب هیئت منصفه برای محکوم کردن ترامپ همچنان یک چالش خواهد بود.

وزارت دادگستری: پرونده براندازی انتخابات

بازرس ویژه اسمیت، ترامپ را به چهار جرم فدرال در ارتباط با تلاش برای باقی ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ متهم کرده است. این پرونده در دادگاه واشنگتن دی سی در حال رسیدگی است.

هیئت منصفه اعظم در ۱ اگوست ۲۰۲۳ ترامپ را متهم کردند. محاکمه در ابتدا برای ۴ مارس برنامه ریزی شده بود، اما اکنون دادگاه به دلیل بررسی‌های دیوان عالی ایالات متحده در مورد این که آیا رئیس جمهور سابق باید از تعقیب مصون باشد یا خیر، متوقف شده است.

هیئتی متشکل از سه قاضی روز ۶ فوریه این ادعا را که ترامپ مصون از تعقیب است، رد کرد، اما ترامپ درخواست تجدید نظر کرد. فرصت محاکمه قبل از انتخابات به سرعت در حال کم شدن است. مانند پرونده دیگر وزارت دادگستری، زمان برای اسمیت بسیار مهم است، زیرا ترامپ یا هر رئیس جمهور جمهوری خواه دیگری می‌تواند یک پرونده را پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۵ مختومه اعلام کند.

این اتهام چقدر جدی است؟

این مورد از نظر اهمیت با پرونده شهرستان فولتون رقابت می‌کند. محدودتر است، اما جنبه نمادین مهمی برای ایالات متحده دارد که نشان می‌دهد دادگاه‌های این کشور قادر به پیگرد قانونی موضوع براندازی نظام انتخاباتی آمریکا هستند.

علاوه بر این...

در بیش از ۳۰ ایالت، پرونده‌هایی در مورد اینکه آیا ترامپ باید از صندوق رای ۲۰۲۴ کنار گذاشته شود، در جریان است. حامیان این ایده استدلال کردند که ترامپ، بر اساس بندی که هر کسی را که در دفاع از قانون اساسی سوگند یاد کرده و سپس در یک شورش شرکت کرده باشد، رد صلاحیت می‌کند، واجد شرایط خدمت دوباره نیست. آن‌ها گفتند که تلاش ترامپ برای رد نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و تحریک او به شورش ۶ ژانویه با این بند قانون مطابقت دارد

مقامات در چندین ایالت حکم دادند که ترامپ باید از صندوق رای حذف شود و رئیس جمهور سابق درخواست تجدید نظر را به دیوان عالی کشور ارسال کرده است.

قضات در ۴ مارس به اتفاق آرا حکم دادند که ایالت‌ها نمی‌توانند ترامپ را از صندوق رای حذف کنند. اکثریت محافظه‌کار مجلس هم راه را بر رد صلاحیت ترامپ پس از انتخابات توسط کنگره بسته است.

به نظر می‌رسد موضوع رد صلاحیت اکنون بسته شده و ترامپ قرار است در همه ایالت‌ها به عتوان نامزد انتخاباتی شرکت کند.